امیر قلعه نوعی

سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری پبش از دیدار برگشت با ازبکستانگفت: متاسفانه برخی‌ها هستند که فقط می‌خواهند با انتقادهای خود دیده شوند و فکر می‌کنم مشکل‌شان حضور من است.

 

به گزارش استقلال نیوز، امیر قلعه نوعی سرمربی تیم ملی فوتبال در نشست خبری پیش از بازی برگشت تیم ملی ایران و ازبکستاندر مرحله  مقدماتی جام جهانی 2026 کانادا-امریکا-مکزیک  در جمع خبرنگاران صحبت هایی انجام داد که در ادامه می خوانید: 

     

* صحبت اول؟

از طرف خودم، کادر و بازیکنان از کسانی که ما را منصفانه نقد کردند که باعث پیشرفت ما شد تشکر می‌کنم. زیاد عادت ندارم گله‌ای کنم و همیشه و در شرایط سخت هم که مربیگری کرده‌ام گله نکرده‌ام، اما این بار گله‌ای فراتر از وزارت ورزش دارم.

تاج و هاشمی زحمت کشیدند که تیم ملی آرامش و شرایط مطلوبی داشته باشد، اما این سفری که ما رفتیم واقعاً اذیت شدیم. نامه‌نگاری کردیم که بحث پروازی ما شرایط بهتری داشته باشد، اما کسی همکاری نکرد. دغدغه‌ام در حال حاضر ریکاوری و وضعیت بدنی بازیکنان است. سعید مهری را به دلیل مصدومیت از دست دادیم که علتش هم می‌تواند پروازهایی بود که نباید انجام می‌شد. شان و شخصیت تیم ملی بالاتر از این حرف‌ها است. خیلی جالب است که ما در ترانزیت چین وقتی مسافری ما را در این وضعیت دید گفت تیم ملی مملکت باید اینگونه پرواز کند؟ چرا با چارتر نرفت؟ ما توضیح زیادی ندادیم، اما خواهش می‌کنم در مرحله سوم گروهی واقعاً به فکر تیم ملی باشند، چون فوتبال باعث شادی مردم می‌شود.

مردم به گردن ما حق دارند و ما می‌توانیم حداقل بخشی از مشکلات آنها را برطرف کنیم. خواهش می‌کنم مسئولان برای مرحله سوم گروهی به فکر تیم ملی باشند، چون این بازیکنان خالصانه درحال زحمت کشیدن هستند. شرایط کنونی با گذشته قابل مقایسه نیست. اوضاع خیلی متفاوت است، اما بازیکنان انرژی بیشتری می‌گذارند که از تک تک آنها ممنون هستم.

* دیدار با ازبکستان؟

ازبکستان به یکی از قدرت‌های فوتبال تبدیل شده است. فوتبال بسیار نزدیک شده است، اما ازبکستان چند سال است که در بخش پایه‌ها سرمایه‌أگذاری کرده و به فکر تیم‌های ملی بوده است. بازی بسیار سختی داریم و با اینکه احساس می‌کنم تیم‌مان کمی خسته است با برنامه‌ریزی و ریکاوری خوب به مصاف حریف می‌رویم. حدود 4 ساعت و نیم اختلاف زمانی داشتیم و 5 صبح به تهران رسیدیم که زمان خوبی نبود. با تمام این تفاسیر امیدوارم با یک بازی خوب و منطقی 3 امتیاز بازی را بگیریم. نتایج خوبی در این مرحله گرفته‌ایم و 2 بازی مانده و صعود ما قطعی شده است.

بازهم خواهش می‌کنم مسئولان به فکر مرحله سوم گروهی باشند، چون آنجا تیم‌ها قوی‌تر می‌شوند و شرایط سخت‌تر خواهد بود. الان از جلسه آنالیز آمدیم و تیم حریف را خط به خط آنالیز کردیم. مهم این است که نکاتی که می‌گوییم توسط بازیکنان در زمین اجرا شود که انشالله با حضور تماشاگران و یک بازی خوب بتوانیم دل مردم کشورمان را شاد کنیم.

* جوانگرایی در ترکیب تیم ملی؟ 

من ژاپن را مثال بزنم. وقتی بازیکن 20 ساله در ژاپن به تیم ملی می‌آید حداقل 50-60 بازی ملی در رده‌های پایه داشته است، اما ما این موضوع را نداریم و کار ما سخت‌تر می‌شود. آماده‌سازی بازیکنان باید در رده باشگاهی و ملی انجام شود و تیم ملی بهره آن را ببرد، اما اینجا اینگونه نیست. جوانانی که آوردیم ما را به آینده امیدوار کردند. به نظر من سن یک عدد است و وقتی بازیکنی می‌تواند شاخصه‌های بین‌المللی را از نظر آماری داشته باشد چه ایرادی دارد از او استفاده کنیم؛ حتی می‌تواند احسان حاج صفی باشد. 

حالا فوتبال علمی شده است و دستاوردها و اطلاعاتی به کادر فنی داده می‌شود که کادر فنی بر اساس آن می‌تواند بازیکنانش را انتخاب کند. در گذشته علم پزشکی نبود و خیلی کمبودها وجود داشت، اما حالا بازیکنی مثل حاج صفی در لیگ سخت یونان جز بازیکنان شاخص می‌شود. موضوعی که برای مرحله سوم در نظر داریم این است که سن برای ما خیلی مهم نیست و آمادگی بازیکنان مهم است، اما در کنار آن جوانگرایی را آغاز کرده‌ایم. جوانانی که آوردیم خوب جواب داده‌اند ضمن اینکه میانگین سن ما در لیگ هم حدود 27 است که کار را برای تیم ملی هم سخت می‌کند. نفراتی که آورده‌ایم هم امیدوارم در آینده بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند که ما به آینده امیدوارتر شویم.

بازی را هنگ‌کنگ از ازبکستان هم سخت‌تر بود که همان بازیکنان جوان همچون قربانی و جلالی و حزباوی و صیادمنش و لیموچی که در آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت خیلی به ما کمک کردند، اما این کار در رده‌های پایه و تیم‌های باشگاهی انجام شود که متاسفانه اینگونه نیست.

انتقاد چیز خوبی است، اگر نقدها بخاطر تیم ملی و مردم باشد آدم توجه و استفاده می‌کند، اما برخی‌ها هستند که علیه قلعه‌نویی هستند که توجه چندانی به آنها نمی‌شود. فوتبال علمی شده است؛ اطلاعات را می‌دهند و مربیان مشورت می‌کنند و به من منتقل می‌کنند. مدل فوتبال عوض شده است و دوستان چون از فوتبال دور بودند برخی حرف‌ها را مطرح می‌کنند. شاید هم با من مشکل دارند و اگر من بروم این حرف‌ها را نمی‌زنند، اما برخی دیگر از پیشکسوتان هستند که ما همیشه با هم در ارتباط هستیم از جمله فریبا، جلالی، محصص، فرکی، رجبی و ... گاهی بخواهیم لیست را هم اعلام کنیم ساعت‌ها زمان می‌گذاریم و با دوستانی که عاشق ایران هستند و قراردادی ندارند هم مشورت می‌کنیم، چون آنها بالای 100 سال تجربه دارند.

این مهم است که تیم ملی هجومی بازی می‌کند. مردم در بازی با هنگ‌کنگ 6 گل دیدند؛ گل اول روی اشتباه فردی بود و گل دوم به نظر من خطا بود و 4 گل هم زدیم. مردم این موضوع را متوجه شده‌اند. متاسفانه برخی‌ها هستند که فقط می‌خواهند با انتقادهای خود دیده شوند و فکر می‌کنم مشکل‌شان حضور من است. اگر می‌خواهید به من حمله کنید ایرادی ندارد، اما زحمات بچه‌ها را خراب نکنید. ایراداتی داریم که باید برطرف شود. 2 بار تیم ملی در زمان من بدون تمرین به مسابقه رفته است. ما دو نوع برنامه برای همین بازی داشتیم. برخی از لژیونرهایی که بازی‌هایشان 10 روز زودتر تمام شد را صبح‌ها تمرین دادیم. ما بدون تمرین وارد هواپیما شدیم و با بیش از 20 ساعت پرواز، اما بازهم بهترین بازی‌ها را انجام داده‌ایم. از آنهایی که با حب و بغض هم درمورد ما صحبت می‌کنند هم تشکر می‌کنم.

* جوانگرایی با شیب ملایم در تیم ملی و تاثیرات آن؟

مردم ما در همه چیز از ما جلوتر هستند. در راه برگشت مردم با ما عکس گرفتند و نظرات خود را گفتند و از این موضوع خیلی خوشحال بودند. میانگین سنی تیم در بازی مقابل هنگ‌کنگ را پایین آوردم. برای جوانگرایی باید هزینه بدهیم و مردم هم این را می‌پذیرند، اما من الان می‌گویم که برای مرحله سوم گروهی اولویت برای ما آمادگی بازیکنان است. هرکسی آماده باشد را مورد استفاده قرار خواهیم داد. ما برای مرحله سوم و حتی جام‌جهانی از آماده‌ترین بازیکنان استفاده می‌کنیم و جوانگرایی وظیفه تیم‌های پایه و باشگاه‌ها است.

در یک سال اخیر کاری کردیم که بازیکنانی که از آنور آمدند متوجه شدند که ما چیزی کمتر از آنها نداریم. در باشگاه مسابقه دادن خیلی آسان است، چون زمان ریکاوری داریم، اما بیش از 20 ساعت در راه باشیم و بلافاصله بازی کنیم کار سختی است. بازیکنی که از آنور می‌آید وقتی تمرینات علمی را می‌بیند ایمان می‌آورد. خوشبختانه در مدت اخیر بازیکنان بزرگ و بازیکنانی که در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی کردند این را به خوبی دیده‌اند. از بزرگان تیم هم تشکر می‌کنم که بسیار به تیم ملی کمک کردند و تجربیات‌شان را در اختیار جوانان می‌گذارند. در گذشته حضور جوانان سخت بود، اما حالا فضای تیم به گونه‌ای ساخته شده است که جوانان راحت خود را با شرایط وفق می‌دهند. اتحاد تیمی خوبی درست کرده‌ایم که اصول‌مان رعایت می‌شود. من اصولم را زیر پا نمی‌گذارم و با این حال تیمی هستیم که با هم رفیق هستیم.

  

اخبار تیم ملی

 


 مطالب مرتبط:

مقدماتی جام جهانی 2026/ پیروزی پرگل ایران مقابل هنگ‌کنگ؛ شاگردان قلعه نوعی مصمم برای صدرنشینی!

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار