جواد نکونام

سرمربی تیم فوتبال استقلال(تاج) در نشست خبری پیش از دیدار مقابل ملوان بندرانزلی گفت: مشکلات ما هنوز پا برجا است و نتوانسته‌ایم آنها را حل کنیم. 

 

به گزارش استقلال نیوز، جواد نکونام سرمربی تیم فوتبال استقلال(تاج) در نشست خبری پیش از دیدار مقابل ملوان بندرانزلی، پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بود که در ادامه مشروح این صحبت ها را می خوانید:‍

      

* فریب نتیجه بازی با نفت آبادان را نمی‌خوریم و نباید درمورد مشکلات صحبت کنیم

می‌دانید با توجه به اینکه پیش فصل ما با تغییرات و حواشی متعددی همراه بود، کار خود را چگونه شروع کردیم و چگونه به بازی‌ها رسیدیم اما گذشته و نمی‌خواهم درموردش صحبت کنم. در بازی اول بچه‌ها خیلی زحمت کشیدند و تیم ما در بازی با صنعت نفت بهترین عملکرد را در زمین داشت. توانستیم 3 امتیاز را بگیریم.

با فوتبال زندگی کرده‌ام و فریب نتیجه بازی با نفت آبادان را نمی‌خورم زیرا مشکلاتی که همچنان داریم می‌دانم و نیازی نیست درموردش صحبت کنم تا باعث غرور و شرایطی شود که بازیکنانم نباید به آن فکر کنند. مشکلات ما هنوز پا برجا است و نتوانسته‌ایم آنها را حل کنیم. 

* بازی سختی با ملوان داریم

ملوان هم تیم خوبی است. با وجود اینکه بازی اول‌شان را باختند اما واقعا تیم خوب و سختکوشی هستند. در فاز دفاعی تیم فوق‌العاده خوبی هستند و در فاز حمله نیز در بازی قبلی، موقعیت‌های خوبی داشتند. با وجود آن بازی خوب، با باخت مقابل ذوب آهن به مصاف استقلال می‌آیند و ما هم می‌دانیم بازی سختی داریم زیرا حریف همیشه تیم خوب و ریشه‌داری در فوتبال ما است.

امیدوارم فردا بازیکنانم با تمرکز کامل و تمام تلاش خود بازی را خوب شروع کرده و خوب هم ادامه بدهند.

* همه نفرات لیستی که به کریمی دادم نمی‌خواستم

آن لیستی بود که من به حجت کریمی دادم و از او تشکر می‌کنم که تا روزی که در استقلال بود، برای این باشگاه بزرگ زحمت کشید و کارش را انجام داد. من دوست نداشتم در این برهه تنها بمانم. 

آن زمان اوج نقل و انتقالات بود و شاید 2 بازیکن خوب را در آن چند روز از دست دادیم اما تصمیم کریمی برای جدایی از تیم قابل احترام است. اینگونه نبود که من همه نفرات آن لیست را بخواهم. گفتیم ببینید می‌توانید کدام بازیکنان را جذب کنید که باز هم خدا را شکر 2 بازیکن را جذب کردیم. لیست‌های دیگری هم بود که من دادم و برای جذب بازیکنان دیگری هم درخواست داشتم اما مشکلات که کنار هم بوده است، باعث شد بازیکن نگیریم.

* با هیچکس خصومت شخصی ندارم اما وظیفه‌ام است برای حق استقلال بجنگم و دعوا کنم

هیچ مشکل شخصی با هیچکس ندارم. برای منافع تیم، باشگاه بزرگ استقلال و هواداران وظیفه‌ام است دعوا کنم و می‌جنگم تا بهترین امکانات، بهترین زمین و بهترین لباس را داشته باشیم و همه با هم شرایطی فراهم کنیم که هواداران لذت ببرند. با هیچکس خصومت شخصی ندارم اما در کارم وقتی با هر تیمی باشم به ویژه اکنون که اسم بزرگ استقلال مطرح است، وظیفه دارم از حق و حقوق تیم و بازیکنانم دفاع کنم. تمام این صحبت‌ها نیز ختم به بازیکن گرفتن می‌شود و خواسته دیگری ندارم و نخواهم داشت.

با این شرایط بازی اول ما را دیدید. این لیگ فرسایشی است و طول می‌کشد. امسال بازی‌های تیم ملی امید، تیم ملی بزرگسالان، استراحت‌ها، فیفادی‌ها و... را داریم و باید بازیکنان را سرحال و روی فرم نگه داریم تا در ادامه لیگ دچار مصدومیت نشوند. قطعا این شرایط برای ما سخت است اما درمورد آخرین جلسه و آخرین صحبتی که داشتیم، باید هواداران بدانند.

* در آخرین جلسه با خطیر تصمیم بر این شد تمام بازیکنان سال گذشته را نگه داریم و بازیکن جدیدی هم نگیریم

در آخرین جلسه تصمیم بر این شد تمام بازیکنان سال گذشته را نگه داریم و بازیکن جدیدی هم نگیریم. اگر هوادار خواسته‌ای دارد و تیمی در حد قهرمانی می‌خواهد، باشگاه باید بازیکن جذب کند ولی در صحبتی که داشتیم، قرار شد با همین بازیکنان کارمان را ادامه بدهیم، نفراتی که قرارداد نبستند به تیم بازگردند و بازیکن جدیدی هم نمی‌توانیم به استقلال اضافه کنیم. 

من هم این موضوع را قبول کرده و دیدید این بازیکنان را به تیم بازگرداندم. در بازی اول دیدید آرمان رمضانی با 2 جلسه تمرین کردن با استقلال، برای ما بازی کرد و بهترین عملکرد را هم داشت.

* سرمربی تراکتور به درستی استقلال را مدعی قهرمانی ندانست

همین تیم و بازیکنان برای من بهترین هستند و این را نشان دادند. تا جایی هم که بتوانیم زحمت می‌کشیم و تلاش می‌کنیم تا بهترین جایگاه را برای باشگاه استقلال داشته باشیم. به بازیکنان هم گفتم و آنها نیز مثل من قول دادند تا جایی که توان داریم بجنگیم و برای استقلال زحمت بکشیم.

درمورد سایر موارد باید به لیگ برویم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. خودتان مصاحبه سرمربی تراکتور را دیدید که  مثلث مدعیان قهرمانی را به درستی اعلام کردند. یک ضلع این مثلث، این تیم است اما استقلال را در این قاب نیاوردند. با این وجود می‌جنگیم و زحمت خود را برای هر بازی می‌کشیم.  هر اتفاقی افتاد، باید دید در ادامه چه تصمیماتی گرفته می‌شود.

* باشگاه نتوانست و نمی‌تواند در پست‌هایی که ضعف داریم بازیکن بگیرد

لیست اولیه من مربوط به زمان مدیریت کریمی بود که در ادامه بازیکنان جا به جا می‌شدند. در زمان مدیریت خطیر به او نیز لیستی دادم که موجود است. بازیکنان ایرانی و خارجی را در پست‌های مختلف درخواست کردم اما من فقط ‌می‌توانم درخواست داشته باشم و باشگاه باید در نهایت با هواداران صحبت کند زیرا آنها صاحب و مالک اصلی استقلال هستند. باید با هواداران صحبت کنیم. پست‌هایی که در آن ضعف داشته و به بازیکن نیاز داشتیم، به باشگاه اعلام کردیم اما باشگاه نتوانست و نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.

* 40 درصد تیم سال گذشته اکنون در استقلال نیستند

یک بار هم در مصاحبه‌ای گفتم چهار بازیکن ثابت فصل گذشته در این تیم نیستند. اگر دروازه‌بان را کنار بگذاریم، 10 بازیکن در زمین بودند که اکنون 40 درصد آنها نیستند. این حق را دارم که سه بازیکن جدید بخواهم و آنها را جذب کنیم. دست کم به جذب 7 بازیکن جدید نیاز داشتیم که فقط 3-2 بازیکن گرفتیم. 

* بازیکنان فعلی استقلال بهترین هستند و اگر اعتماد نداشتم رک می‌گفتم به آنها نیازی ندارم

بازیکنان تیم ملی امید را گرفتیم که واقعا برای آینده استقلال خوب هستند.  کیفیت‌شان را در آینده خواهید دید اما شرایطی است که درمورد آن تصمیم‌گیری شده و نسبت به آن صحبت کردیم. همین تیم و بازیکنان برای من بهترین هستند و به خودشان گفته‌ام مطمئن باشید اگر به این نفرات اعتقاد نداشتم، خیلی با صراحت، راحت و شفاف می‌گفتم نیازی به آنها ندارم. البته خودشان می‌دانند و هم قسم شده‌ایم بهترین تلاش و انگیزه را در هر مسابقه داشته باشیم تا موفق باشیم.

* مدیریت می‌گوید با چهاردهمی نیز پشت من است اما هوادار مدعی بودن استقلال را دوست دارد

مدیریت باشگاه گفت حتی با عنوان چهاردهمی نیز پشت من است اما هوادار دوست دارد تیمش مدعی باشد. ما در بین این هواداران زندگی می‌کنیم و با آنها هستیم. خانواده، دوست و آشنا همه دوست دارند استقلال قوی باشد تا دست کم سربلند باشند. آن هم در این جنگ نابرابری که الان وجود دارد اما تصمیم‌گیرنده و کسی که کار انجام می‌دهم، من نیستم و فقط می‌توانم خواسته‌هایم را بگویم. 

* هیچ نقشی در موفقیت استقلال ندارم

وقتی چنین اتفاقی می‌افتد از دست و چارچوب کاری من خارج است و نمی‌توانم کاری بکنم. از همین الان بگویم اگر استقلال مدعی قهرمانی باشد، حاصل تلاش و زحمت بازیکنان است و من هیچ نقشی در این مورد ندارم. اگر هم این اتفاق نیفتد، چیزی از ارزش‌هایشان کم نمی‌کند زیرا تمام تلاششان را می‌کنند هر روز بهترین باشند، بهترین نتیجه را بگیرند، گل بزنند، ببرند و بهترین بازی را بکنند.

اگر هم این اتفاق نیفتد، به آنها گفتم تمام تلاش خود را بکنند تا در نهایت خیال ما نزد وجدان خودمان و هواداران راحت باشد که تلاش کردیم. این کار را هم تا روز و ثانیه آخر انجام می‌دهیم.

* خودشان گفتند نمی‌توانیم بازیکن بگیریم و جانگا قطعا به تمرین استقلال نمی‌آید

هفته قبل هم گفتم اگر بازیکن مورد تایید من بوده و به تهران آمده باشد، قطعا سر تمرین می‌آید.  گفتم نمی‌دانم این بازیکن (رانگلو جانگا) در تهران هست یا نیست، به تست ایفمارک رفته یا نرفته اما قطعا سر تمرین نمی‌آید زیرا نمی‌توانیم بازیکن بگیریم.

خودشان اعلام کرده‌اند نمی‌توانید بازیکن بگیرید و ما هم نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. به همین دلیل بازیکن عراقی از استقلال جدا شد زیرا گفتند پول نیست. وقتی بودجه‌ای وجود ندارد، دیگر نمی‌توان بازیکن گرفت. جذب سایر بازیکنان هم به شکل خودکار منتفی می‌شود. 

از  روز اولی که در دوره مدیریت حجت کریمی و علی امیری شروع به صحبت با مدیریت باشگاه کردیم، شاید با 10 بازیکن حرف زدیم که توانستیم 2-3 بازیکن بگیریم. ایمان سلیمی، آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی نفراتی هستند که جای بازیکنان قبلی آمدند تا  لیست ما را پر کنند و بتوانیم از آنها به عنوان بازیکنان باکیفیت سال گذشته لیگ که کیفیت خوبی در بازی‌هایشان داشتند، استفاده کنیم. غیر از این بازیکنی جذب نشد.

* انتشار روزانه اخبار درون خانوادگی به استقلال ضربه می‌زند

خیلی جالب است خبر  مصدومیت آرمین سهرابیان بیرون  آمده است. در تیم‌هایی که کار کرده‌ام همیشه سعی داشتم اخبار و اطلاعات همیشه درون تیم باشد و مثل یک خانواده رفتار کنیم اما متاسفانه هر روز اخبار استقلال، همه جا است و این موضوع برای من جای تعجب دارد.

امیدوارم زود جلوی این کار گرفته شود زیرا به ضرر استقلال است. از هواداران، خبرنگاران و افرادی که در رسانه هستند به ویژه آنهایی که طرفدار و دوستدار استقلال هستند، خواهش می‌کنم از این اخبار خوشحال نشوند زیرا به ضرر تیم است و به استقلال ضربه می‌زند. چندین سال است این تیم از چنین اتفاقی ضربه می‌خورد و من دوست ندارم.

* اگر نیاز باشد خودم اخبار را اعلام می‌کنم

وقتی خبر مصدومیت بیرون می‌آید، همه می‌فهمند او فردا بازی نمی‌کند. بیرون دادن خبر کار درستی نیست. اگر نیاز باشد خودم اینجا می‌نشینم و اعلام می‌کنم اما وقتی من به عنوان کسی که مسئول فنی و همه چیز تیم است، چنین کاری انجام نمی‌دهم، سایرین نیز حق انجام دادن این کار را ندارند. امیدوارم دیگر این اتفاق در استقلال تکرار نشود تا مجبور نشوم علیه کسی صحبت کنم تا بگویند علیه ما صحبت کرد.

* غرق شده‌ایم و امیدوارم قایق نجاتی برسد تا استقلال را به ساحل برساند

آن زمان گفتم غرق می‌شویم، حالا که دیگر غرق شده‌ایم! می‌بینید دیگر کشتی قشنگ راحت پایین می‌رود. امیدوارم یک قایق نجاتی برسد تا ما را نجات بدهد و  به ساحل برساند. قایق نجات هواداران هستند که حضورشان و وجودشان به ما روحیه و انگیزه می‌دهد تا بتوانیم این شرایط سخت را دنبال کنیم. 

* خیلی از قوانین به یک سال نرسیده عوض می‌شوند

علاوه بر این قانون، در آینده خواهید دید. به‌عنوان کسی که سال‌ها فوتبال بازی و در این حوزه کار کردم می‌گویم خیلی از قوانین است که به یک سال نمی‌کشد که عوض می‌شود. ببینید در اثر این قانون چند بازیکن امسال فوتبال‌شان نابود شد و از بین رفتند. ببینید چند بازیکن زیر 23 سال یا زیر 25 سال که ناگهان سن‌شان به 25 سال خورده، از بین رفته‌اند.  شرایطی به وجود آمده که سقف قرارداد برای ماست و ما می‌خواهیم آن را رعایت کنیم. 

* مسؤول فدراسیون از ب بسم‌الله تا ق صدق‌الله را درمورد استقلال در تلویزیون می‌گوید

این موضوع شرایط را برای استقلال سخت کرده است. خودمان می‌خواهیم اولین نفر این قانون باشیم. خیلی جالب است در مورد هیچ تیمی صحبت نمی‌شود. مسئول فدراسیون در تلویزیون می‌نشیند و درباره هیچ تیمی صحبت نمی‌کند، اما خیلی راحت در مورد استقلال از ب، بسم الله تا ق صدق الله  علی اعظیم را می‌گوید و خداحفظ. خیلی جالب است در باشگاه ما کسی جواب نمی‌دهد که چه کار دارید درمورد استقلال حرف می‌زنید.

ریز صحبت‌های تیم ما بیرون می‌آید. فلان فرد قراردادش ثبت نشد. فلان بازیکن ایفمارک نرفت. آقایان! بروید به وضعیت فدراسیون رسیدگی کنید. این وضعیت فوتبال ماست. کار زیادی در فوتبال ایران هست. کار استقلال را استقلالی‌ها پیشکسوتان، بزرگان و مسئولان این تیم انجام می‌دهند. اگر  دل‌تان به حال استقلال می‌سوزد، بروید کار خودتان را انجام بدهید.

* هیچکس در استقلال نسبت به این حرف‌ها واکنش نشان نمی‎‌دهد

تیم ملی کشورمان و برای آن بازی تدارکاتی خوب فراهم کنید تا در جام ملت‌ها بهترین نتیجه را بگیرید. بروید در فوتبال کارهایی کنید که نیاز است. قرارداد بیرون می‌آید، از تیم استقلال است. مربی نمی‌تواند ثبت کند از استقلال بیرون می‌آید. نرفتن سرمربی به ایفمارک از استقلال است. بعد باشگاه ما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. هیچ‌کس هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. هوادار می‌بیند و توقع دارد از تیم و باشگاهش دفاع شود.

* با برد 10 بر صفر هم کار باشگاه مشخص است و نباید خودمان را گول بزنیم

آن هفته صنعت نفت را بردیم و صد هزار مرتبه شکر.  همه غرق پیروزی هفته اول استقلال شدند اما فوتبال اینگونه نیست. فوتبال را می‌دانم و متوجه هستم. این برد ما را گول نمی‌زند و از کار اصلی مان دور نمی‌کند. وظیفه باشگاه مشخص است. چه با برد 10 بر صفر چه با نتیجه 3 بر صفر. کار هر کسی روشن است. وظیفه سرمربی، بازیکن، مربی و باشگاه مشخص است.

* آنهایی که قانون را دور زدند به هواداران و بزرگی تیم‌شان احترام گذاشتند

آن‌ باشگاه‌های دیگر که به نحوی قانون سقف بودجه را دور زده‌اند چون ممکن است سال بعد این قانون اجرا نشود و توانستند بازیکنان با کیفیت بگیرند، دمشان گرم! واقعا به هواداران و بزرگی تیم‌شان احترام گذاشتند که این کار را کردند. ما می‌خواهیم بچه خوب داستان باشیم. همه خرید می‌کنند ما از پشت ویترین نگاه می‌کنیم. ببینیم چه کسی چکار می‌کند. ابن اتفاقی است که برای استقلال افتاد.

* اجازه بدهید درون خودمان آرام باشیم

اجازه بدهید برخی مسائل بسته بماند. در آینده اگر ببینیم شرایط تغییر نمی‌کند می‌توان بیشتر و راحت‌تر حرف زد. اجازه بدهید حداقل درون خودمان آرام باشیم.

* هواداران در مقابل من پادشاه هستند

تمام آرزویم در فوتبال این بوده که همیشه در حضور تماشاگران استقلال بازی کنم. اولین روز حضورم در تمرین و اولین بازی‌ام در ورزشگاه آزادی همینطور بود. دوست داشتم فردا که اولین مربیگری من (در آزادی) است با هواداران باشد. این همه مشکل دارم و شرایط برایم سخت است. این همه حاشیه را در کل دوران فوتبالم ندیده بودم ولی وقتی این هواداران، این همه محبت و علاقه را می‌بینیم، خستگی‌ام درمی‌رود. آن‌ها در‌مقابل من واقعا پادشاه هستند. چون سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند تا یک تمرین یا یک مسابقه را ببینند.

* بدترین تنبیه برای تیم‌های پرهوادار، نداشتن هوادار در ورزشگاه است

این برای من خیلی ارزش دارد ولی متاسفم که فردا نمی‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم. این یکی از جرایمی است که در فوتبال برای تیم‌های خاطی در نظر می‌گیرند. هنوز فوتبال شروع نشده جریمه شدیم. این بدترین تنبیهی است که می‌توان برای هرتیمی که هوادار دارد، در نظر گرفت. فردا باید در‌کنار آن‌ها بازی می‌کردیم و فارغ از هر نتیجه‌ای از فوتبال لذت می‌بردیم ولی متاسفانه فردا از این نعمت محروم هستیم.

* خودم هم بازی می‌کردم با مسؤولان فدراسیون ارتباط داشتم 

از حق‌مان دفاع کنند، برایمان کافیست. انتظار زیادی هم نداریم. این ارتباط همیشه بین بازیکنان ملی و فدراسیون فوتبال خواهد بود. خودم هم که بازی می‌کردم این ارتباط بود. به هرحال مشکلات و مسائلی که پیش می‌آیند، نیاز است مطرح شوند. ایرادی به این وارد نیست.  کاملا حرفه‌ای فکر می‌کنم ولی کمترین توقع ما این است که اگر حرف ناحق یا دخالتی در باشگاه ما صورت می‌گیرد، عکس العملی داشته باشیم که از هواداران‌مان دفاع کنیم.

* توقع دارم هرکسی مدیر یا مربی بود از استقلال دفاع کند

تیم استقلال به صورت امانت دست من است. من می‌روم و سرمربی دیگری می‌آید ولی همه با هم باید از باشگاه استقلال دفاع کنیم. اینطور نیست که الان ما دفاع نکنیم، بگوییم نفرات بعدی دفاع کنند. همه باید تا روزی که هستیم بیشترین تلاش را برای موفقیت استقلال داشته باشیم. تا روزی که هستم این کار را خواهم کرد. در ادامه هم توقعم این است که هرکسی اینجا مربی و مدیر بود یا مسئولیتی داشت، با هرپستی از استقلال دفاع کند.

* به هوادار استقلال احترام بگذارید زیرا در کنار آنها می‌توانید بزرگی را احساس کنید

استقلال واقعا باشگاه بزرگی است. هواداران واقعا لیاقت این بزرگی را دارند. خواهشا به آن‌ها احترام بگذارید و بهترین‌ها را برایشان بخواهید چون این تیم و باشگاه فقط به عشق آن‌ها زنده است.

هواداران واقعا می‌توانند به این باشگاه وجهه‌ای را بدهند که شاید هیچکدام ما در طول فوتبال‌مان به دست نیاوریم. کنار نام و هواداران استقلال می‌توانیم این شخصیت و بزرگی را احساس کنیم.

* نمی‌دانیم فردا چه کسی روی نیمکت است

نمی‌دانیم مهدی هاشمی نسب روی نیمکت در بازی فردا خواهد بود یا چه کسی روی نیمکت هست و چه کسی نیست!

اخبار استقلال

 

 


 مطالب مرتبط:

نشست خبری نکونام در کمپ مرحوم حجازی برگزار می‌شود

داوران هفته دوم لیگ برتر 02/03 مشخص شدند؛ داور زرندی قاضی دیدار استقلال و ملوان انزلی!

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار